Întrebări despre sau pentru mânz? Îl găsești la adresa de e-mail contact@manzmic.ro sau pe canalele de social media:

Anturaj cu… GRUND

Acum câteva luni am aflat că există GRUND, o gașcă de tineri studenți și proaspăt absolvenți de UNARTE care s-au căznit să creeze un fel de comunitate, sau art-hub alternativ, prin care vor să sprijine artiștii debutanți și să deschidă dialogul între mediul academic și comunitățile de creatori locali.

De curând, am reușit să stau de vorbă cu cinci dintre ei, cu fondatorii, și-am povestit despre artă plastică, libertate de exprimare, curatori și evenimente expoziționale. Spre finalul discuției, mi-au arătat ce au expus anul ăsta la Viena, la FIVE PLUS Art Gallery, într-un efort de promovare internațională a artei tinere din România.


Expoziția Distant Closeness, Intimate Expanse la FIVEPLUS Art Gallery. Curator: Miel Delahaij. Iulie 2019. Artiști: Adrian Dică, Laura Niculescu, Răzvan Năstase, Daniel Roșca, Răzvan Radu. Sursă foto: GRUND

Eyo! De la ce vine GRUND?

E un nume inspirat din construcția filosofică a lui Martin Heidegger. Grund este primul strat care se așează pe suportul unei viitoare lucrări. El nu defineste lucrarea, ci doar contribuie la temeinicia ei. Indiferent de modul de lucru, de idee, de concept, grundul este acolo, ca un suport.

 

Laura Niculescu – #insidethestudioseries. Credite foto: GRUND

 

Cine face parte din gașca GRUND?

Este o comunitate deschisă. Expunem împreună, în diferite formule, în functie de ceea ce ne propunem să explorăm din punct de vedere artistic. Nu avem o formulă standardizată. Singurul criteriu este dat de nivelul artistic.

 

Credite foto: GRUND

 

În expoziția din Viena, despre care ziceai că vrei să povestim, au expus: Laura Niculescu, Răzvan Radu, Adrian Dică, Răzvan Năstase și Daniel Roșca. De regulă, acesta este nucleul care ia deciziile de ordin tehnic și organizatoric. Organizăm periodic întruniri, discutăm, dezbatem, evaluăm resurse, stabilim obiective.

 

Cum ați ajuns aici? Ce studii ați urmat? Faceți și alte lucruri job wise pe lângă artă?

Fără excepție, toți cei care se învârt în jurul acestei comunități au studii de specialitate în domeniul artelor. Unii dintre noi avem și alte job-uri, alții nu. Nu e relevant pentru noi, urmărim să ne desfășurăm activitatea și să ne exprimăm după bunul plac.

 

Daniel Roșca – #insidethestudioseries. Credite foto: GRUND

 

Aveți un spațiu de lucru? E al vostru? Cine poate lucra acolo?

Avem atelierele noastre, majoritatea pe cont propriu. Fiecare are un parcurs artistic individual, dincolo de GRUND. Când ținem întrunirile, de fiecare dată alegem un alt atelier pentru asta. Invităm diferiți colaboratori la discuții. Căutăm (și ne provoacă) situațiile în care trebuie să ne organizăm, să punem cap la cap anumite idei și resurse pentru o expoziție sau o suită de expoziții.

 

Daniel Roșca – #insidethestudioseries. Credite foto: GRUND

 

Faceți și activități cu invitați?

Da, clar. Vizăm întotdeauna să cooptam artiști pentru o expoziție sau alta. Ne-am făcut un obicei să colaborăm cu cei care încă sunt studenți. Vizităm des expozițiile de sfârșit de an universitar și comentăm.

 

GRUND la UNAgaleria, Extension+ Bucharest, 2018. Credite foto: GRUND

 

Cum ați ajuns să colaborați voi cinci?

Ne-am intersectat în sălile-atelier ale Universității de Artă ca vecini de generații.

 

Cum funcționează colaborarea asta a voastră? Vă influențați reciproc în muncă? Mă refer la tehnică, stil de lucru și alte cele.

Influențăm și suntem influențați. Totul e (re)interpretare. Important este să te regăsești în ceea ce faci (cât mai des). Colaborarea noastră se bazează, în primul rând, pe dezbateri pe teme artistice și pe acțiuni comune.

Ne consultăm, discutăm despre ce mai lucrează fiecare, despre ce planuri are. Câteodată dăm naștere la dispute care sunt fie aplanate, fie amplificate. E normal și chiar sănătos să fie așa.

 

Credite foto: GRUND

 

Cum definiți stilurile voastre de pictură?

 Nu prea suntem adepții clasificărilor, etichetărilor, inventarierilor. Fiecăruia îi place să lucreze liber și să își asume ceea ce face.

 

E arta plastică o meserie sustenabilă? Se poate trăi din artă? În România?

Arta nefiind o meserie de-a dreptul, sustenabilitatea nu poate reprezenta un subiect în cazul său. Dacă se poate sau nu trăi din artă… Cine face artă, sincer și asumat, nu cred că se gândește la un T (venituri și cheltuieli). Iar România nu e un caz aparte.

 

Răzvan Năstase – #insidethestudioseries. Credite foto: GRUND

 

Faceți event-uri expoziționale?

Scopul nostru este să realizăm expoziții. Să producem artă, să creștem permanent nivelul artei și să o arătăm prin expoziții. Și să cooptăm alți artiști de la care să învățăm sau pe care să îi învățăm, pentru că există și lucruri care nu se învață la școală, chestii care țin de experiențele de după (cu toate că Universitatea oferă o bază solidă).

 

Adrian Dică la UNAgaleria, Extension+ Bucharest, 2018. Credite foto: GRUND

 

Noi preluăm de la cei mai experimentați, încercăm să facem o selecție, în primul rând pentru noi. Ulterior, dacă ceva se dovedeste a fi foarte bun, împărtășim. Un nivel ridicat, deși greu de înțeles, este benefic, în general.

 

Ați organizat expoziții și în România?

În țară e mereu mai greu de organizat. Apar piedici născute din orgolii neartistice, neprofesioniste sau din alte zone de interese. De obicei nu le luam în considerare și încercăm să rămânem optimiști.

 

Cât de greu sau ușor a fost de pus pe roate un astfel de eveniment și cum a decurs? Mă interesează ce înseamnă ca pregătire, resurse, efort.

Să fii artist înseamnă și să știi chestii organizatorice. Presupune consecvență. Dacă ai pregătirea necesară, dobândită în primul rând prin școlarizare și, ulterior, prin acumularea de experiență practică, nu este greu, totul se întâmplă natural. Resursele puse în joc sunt variate, „colorate” și întotdeauna surprinzătoare.

 

Daniel Roșca la UNAgaleria, Extension+ Bucharest, 2018. Credite foto: GRUND

 

Care-i outcome-ul – satisfacție sau chin?

Pe parcurs, mereu apare câte ceva neprevăzut și trebuie să fim pregătiți să gestionăm situația. Cred că, fără excepție, outcome-ul se materializează printr-o nouă responsabilizare. O expoziție nu pune punct, nu marchează un final. Nu marchează nici un început, nu pune nici un punct pe „i”. Nu avem proiecte artistice, ne place să numim aceste acțiuni „suite expoziționale”. Scopul comunității este activitatea în sine.

 

Augustin Răzvan Radu, Răzvan Năstase, Laura Niculescu și Daniel Roșca la UNAgaleria, Extension+ Bucharest, 2018. Credite foto: GRUND

 

Cum ați ajuns să expuneți în Viena?

Lucrurile s-au legat natural. Nu am forțat niciodată circumstanțele pentru că ar duce către ceva fals. De obicei, dacă e nevoie să forțăm ceva, renunțăm din start. Ne-am confruntat cu multe situații de acest fel. Adesea, constrângerea venea din exterior. Nu și în cazul colaborării cu FIVE PLUS.

 

Vernisajul expoziției Distant Closeness, Intimate Expanse la FIVEPLUS Art Gallery. Curator: Miel Delahaij. Iulie 2019. Credite foto: GRUND

 

Cum ați intrat în contact cu galeria?

Unii dintre noi au expus aici în trecut. Am vorbit cu Alexandra David, cea care „manageriază” galeria, și am propus, în numele grupului, o expoziție.

Ne doream să o realizăm acolo pentru că un obiectiv al asociației noastre pe termen lung este să participăm la unul dintre târgurile de artă contemporană din Viena. Astfel, expunând la această galerie, ne familiarizăm cu atmosfera și vedem cam care e contextul, care este nivelul nostru artistic în raport cu ce se întâmplă acolo.

 

Daniel Roșca – work in progress to be seen in Paris – #insidethestudioseries. Credite foto: GRUND

 

Ea și Miel Delahaij, curatorul, au fost încântați de ceea ce am propus. În urma unor consultări care au presupus o comunicare susținută, am organizat expoziția. Am găsit o nesperată deschidere și susținere din partea galeriei, a curatorului, mai ales că organizarea unei expoziții presupune resurse financiare consistente.

 

Coperta catalogului expoziției Distant Closeness, Intimate Expanse. Autor: Daniel Roșca. Credite foto: GRUND

 

Lucrările pregătite pentru expoziția din Viena au fost concepute special pentru asta sau conceptul v-a adus aici?

GRUND funcționează ca platformă care oferă libertatea de exprimare. Fiecare are ritmul său și lucrează după repere individuale. Avem încredere în pregătirea celor angrenați în expoziții. Le respectăm munca și căutăm, în permanență, numitorul comun. Faptul că reperele coincid în anumite momente și sub anumite aspecte ne ajută să colaboram foarte ușor unii cu ceilalți si, în general, asta se materializează în diverse expoziții.

Această atitudine, privită din exterior și în contextul cultural de față este total neatrăgătoare. Totuși, o astfel de atitudine, în timp, oferă consistență.

 

Răzvan Năstase – #insidethestudioseries. Credite foto: GRUND

 

Ca să ajungem la un răspuns concret, majoritatea lucrărilor existau înainte de expoziție.  Comunitatea noastră artistică nu are un mesaj prestabilit, nici o ideologie pe care să o urmeze. Tema, titlul, conceptul expoziției și statement-ul acesteia s-au născut natural.

Curatorul expoziției ne-a ajutat foarte mult și a facut o clarificare teoretică asupra demersului nostru. Una atipică față de ce vedem în majoritatea expozițiilor, pertinentă, fără emfază și foarte clară.

 

Daniel Roșca și Adrian Dică la expoziția Distant Closeness, Intimate Expanse la FIVEPLUS Art Gallery. Curator: Miel Delahaij. Iulie 2019. Credite foto: GRUND

 

Poate să-și descrie fiecare lucrarea expusă la Viena?

În unanimitate, grupul a decis să nu răspundem la această întrebare.

 

Îmi povestiți un pic despre expoziție? Concept, spațiu, pregătire, ce s-a întâmplat acolo (în Viena) bun de consemnat.

Expoziția este în desfășurare. După vernisaj, au mai fost și vor mai fi câteva momente cheie: turul galeriei, weekend-ul galeriilor etc. Spațiul expozițional este unul generos și se află în zona centrală a Vienei. Se poate crea un circuit interesant în cadrul galeriei. Aceasta are trei săli expoziționale care comunică între ele, ceea ce permite o fructificare ingenioasă a spațiului.

 

Laura Niculescu la expoziția Distant Closeness, Intimate Expanse la FIVEPLUS Art Gallery. Curator: Miel Delahaij. Iulie 2019. Credite foto: GRUND

 

Pe lângă poziționarea centrală, un aspect arhitectural foarte important este dat de înălțimea pereților care crează o atmosferă plăcută, aerisită și provocatoare. în mare parte, pregătirea și organizarea expoziției se datorează galeriei FIVE PLUS. Noi ne-am implicat în aspectele „direct artistice” legate de anumite lucrări, alăturări de lucrări, eliminarea sau introducerea unor lucrări.

A fost, în mare, o colaborare foarte bună.

 

Laura Niculescu la expoziția Distant Closeness, Intimate Expanse la FIVEPLUS Art Gallery. Curator: Miel Delahaij. Iulie 2019. Credite foto: GRUND

 

Cum s-a legat relația dintre voi și curatorul străin? V-a găsit el? L-ați găsit voi? Cum a apreciat munca voastră? Ceva feedback consistent?

Punctul comun dintre noi și curator a fost creat de galerie. Demersul inițial a fost propus de noi, arătându-le o serie de lucrări. Au fost încântați! „Ideea” expoziției a fost prelucrată de curator, care a sintetizat totul, ocupându-se de partea teoretică și având ca bază propunerile noastre practice.

 

Răzvan Radu la expoziția Distant Closeness, Intimate Expanse la FIVEPLUS Art Gallery. Curator: Miel Delahaij. Iulie 2019. Credite foto: GRUND

 

Tot el a fost cel care a denumit expoziția, propunând un titlu care pe noi ne-a încantat teribil – Distant closeness. Intimate expanse. Înainte, a făcut o selecție grosso-modo a lucrărilor și apoi a urmat o întreagă dezbatere. S-au luat în calcul aspecte artistice, tehnice.

Fiind vorba de cinci expozanți, am căutat o variantă pertinentă a panotării. A fost o muncă de colaborare între noi, curator și managerul de proiect. A fost o plăcere, o adevărată provocare.

 

Adrian Dică la expoziția Distant Closeness, Intimate Expanse la FIVEPLUS Art Gallery. Curator: Miel Delahaij. Iulie 2019. Credite foto: GRUND

 

Arta, în mod special arta vizuală, este un limbaj universal, direct, sincer. Nu există loc de minciună, de eschivă. Totul trebuie să fie asumat. Altfel, iese un fiasco general. Cea mai mică fisură transpare, iese în relief și compromite întregul demers.

 

Daniel Roșca la expoziția Distant Closeness, Intimate Expanse la FIVEPLUS Art Gallery. Curator: Miel Delahaij. Iulie 2019. Credite foto: GRUND

.

Cum a primit publicul străin arta voastră? Vă mai duceți?

Vom mai merge. E palpitant. Astfel de acțiuni testează limitele și competențele fiecăruia. S-a creat un dialog cu publicul, născut din curiozitatea acestuia, la modul general.

 

Răzvan Năstase la expoziția Distant Closeness, Intimate Expanse la FIVEPLUS Art Gallery. Curator: Miel Delahaij. Iulie 2019. Credite foto: GRUND

 

Cum simțiți că e arta românească, în general, apreciată în afara granițelor?

Nu avem o imagine generală și nici nu am putea fi obiectivi.

 

Răzvan Năstase la expoziția Distant Closeness, Intimate Expanse la FIVEPLUS Art Gallery. Curator: Miel Delahaij. Iulie 2019. Credite foto: GRUND

Atunci când a auzit că urmează să stau de vorbă cu câțiva artiști plastici români contemporani, Prietenul meu pasionat de pictură deloc convențională m-a rugat să îi întreb 13 lucruri din partea lui. Iată ce a ieșit:

13 întrebări fulger

1. Atunci când creezi o lucrare, cât este metodă şi cât improvizaţie (%)?

Adrian Dică: 100-x metoda și y+(100-x) improvizație.

Laura Niculescu: În toate lucrările mele, metoda și improvizația se află într-o strânsă legătură. Depinde foarte mult de la o lucrare la alta.

Răzvan Radu: Metodă – 50%, improvizație – 50%.

Daniel Roșca: 50/50. Depinde mult de la lucrare la lucrare.

Răzvan Năstase: …

2. Cum îţi alegi culorile?

Adrian Dică: Nu există niște criterii.

Laura Niculescu: Nu există o regulă.

Răzvan Radu: Primarele, câteva pământuri, alb și negru.

Daniel Roșca: În funcție de subiect și de atmosfera pe care vreau să o creez.

Răzvan Năstase: …

3. Dalí sau Kahlo?

Adrian Dică: Nici, nici.

Laura Niculescu: Nici unul, nici altul.

Răzvan Radu: Kahlo în cele mai multe cazuri.

Daniel Roșca: Kahlo.

Răzvan Năstase: …

4. Spre ce se îndreaptă arta? (de ex. în sec. al XXII-lea)

Adrian Dică: Arta e factorul care nu poate fi prevăzut. Nu intră sub incidența unei legi, reguli sau previziuni.

Laura Niculescu: Este o întrebare la care nu am răspuns. Pot doar să îmi imaginez unul, iar acesta nu ar folosi la nimic. Sper să se îndrepte mereu spre o artă făcută cu simțul răspunderii, de calitate și care să spuna ceva pentru cei care vor veni după noi.

Răzvan Radu: Spre Marte.

Daniel Roșca: Mi se pare că se îndreaptă în două direcții opuse: una care implică foarte mult noile tehnologii care apar și cealaltă este o reîntoarcere la tehnicile clasice, dar cu subiecte și abordare actuale.

Răzvan Năstase: …

5. Dacă ar fi să îţi schimbi stilul mâine, ce ai alege?

Adrian Dică: În data de 9 august 2019, declar că nu îmi voi schimba stilul.

Laura Niculescu: Nu l-aș schimba.

Răzvan Radu: Veselism.

Daniel Roșca: O combinație între suprarealism și expresionism.

Răzvan Năstase: …

6. Crezi că va mai exista o nouă Renaştere în artă?

Adrian Dică: Nu va mai exista. Renașterea e restul Evului Mediu. Și tot așa. Cred că va exista un rest al timpurilor noastre.

Laura Niculescu: Tind să cred ca nu.

Răzvan Radu: Da. Cam prin 2765.

Daniel Roșca: Da, atunci când se va schimba și lumea într-un mod mai dramatic (prin: război, schimbare de regim, catastrofe naturale etc.). Arta este oglinda societății.

Răzvan Năstase: …

7. Când se va putea trăi (decent) doar din creaţii artistice?

Adrian Dică: Nu cred că se va trăi decent (financiar vorbind), vreodată, din creație artistică.

Laura Niculescu: Nu știu exact dar, în prezent, din punct de vedere financiar, sunt artiști care abia dacă au bani de materiale, alții care trăiesc decent doar din artă și mai sunt și alții care trăiesc foarte bine din artă.

Răzvan Radu: Cât mai repede. Sper.

Daniel Roșca: Când va crește nivelul de cultură al societății.

Răzvan Năstase: …

8. Care sunt cele mai prietenoase trei surse de inspiraţie?

Adrian Dică: Ceea ce este dincolo de barieră.

Laura Niculescu: Lucrul continuu și susținut.

Răzvan Radu: Viața.

Daniel Roșca: Natura, oamenii și literatura.

Răzvan Năstase: …

9. Cum îţi păstrezi motivaţia?

Adrian Dică: Fără mari eforturi. E acolo, mereu.

Laura Niculescu: Fac ceea ce simt că trebuie să fac. Motivația este la atelier, în timp ce lucrez.

Răzvan Radu: Cu greu.

Daniel Roșca: Prin ieșiri în natură, vizionări de expoziții de artă sau prin vizitarea unui muzeu.

Răzvan Năstase: …

10. Atunci când vezi o lucrare reuşită a unui coleg, cât e bucurie şi cât invidie (%)?

Adrian Dică: 110% bucurie. O Pictură poate aduce un fel de bucurie universal valabilă. Mai puțin pentru cel care a creat-o.

Laura Niculescu: Bucurie 100%, motivație 100%, invidie 0%.

Răzvan Radu: Bucurie – 100%, invidie – 10%.

Daniel Roșca: Nu simt invidie, mai degrabă motivație – 60% bucurie, 40 la motivație.

Răzvan Năstase: …

11. Un proiect mult visat?

Adrian Dică: Nu am.

Laura Niculescu: E în derulare.

Răzvan Radu: Nu.

Daniel Roșca: O expoziție pe un lac.

Răzvan Năstase: …

12. Poate un robot să creeze artă?

Adrian Dică: Nu poate. Inteligenței artificiale îi va scăpa întotdeauna ceea ce contează cu adevărat în a face și a savura artă.

Laura Niculescu: Nu.

Răzvan Radu: Viitorul artei aparține roboților.

Daniel Roșca: Nu prea cred în artă fără sentiment.

Răzvan Năstase: …

13. Te-ai alătura unui proiect intitulat „Prin artă, împotriva schimbărilor climatice”?

Adrian Dică: Greu de zis.

Laura Niculescu: Nu știu.

Răzvan Radu: În principiu, da.

Daniel Roșca: Da, chiar mă preocupă subiectul.

Răzvan Năstase: …

Notă: Răzvan Năstase a decis să nu ia cuvântul de această dată. Fair enough. Sigur că m-a făcut tare curios și… abia aștept să-l descos.

 

mânz mic