Întrebări despre sau pentru mânz? Îl găsești la adresa de e-mail contact@manzmic.ro sau pe canalele de social media:

Un fel de threesome. Brâncuși, Codreanu și Satie

Am găsit o bucată de avangardă surprinsă fotografic de însuși Brâncuși în toată esența și splendoarea ei. Vezi un pic mai jos.

 

Brâncuși cu fetele. Credite foto: balet.ro

 

În imagini apare Lizica Codreanu, balerina îndrăgostită de experimental, nonconformistă și cu siguranță muuult prea îndrăzneață pentru anii ’20, pozată de Brâncuși, chiar în atelierul său.

 

Costumele realizate de Brâncuși pentru baletul „Trois Gymnopédies” de Erik Satie, în interpretarea Lizicăi Codreanu.
Credite foto: Constantin Brâncuși (însuși) pe la 1922

 

Lizica făcea o demonstrație de dans cu mișcări și posturi destul de neobișnuite, aproape geometrizate, purtând costumul gândit de sculptor pentru spectacolul de balet „Trois Gymnopédies”, compoziții pentru pian semnate de (un alt răzvrătit al vremii) Erik Satie.

Uau cu intersecțiile astea. Parcă e ceva magie la mijloc.

Și-n plus, cine s-ar fi gândit că, în tot geniul său, Brâncuși a avut timp să fie și-un excelent fotograf? Să nu mai zic că una dintre imagini a devenit cea mai scumpă fotografie românească din toate timpurile.

Pentru costumele sculpturale purtate de Lizica, Brâncuși a avut ca inspirație imaginea vrăjitoarei din mitologia românească.

Despre Lizica a apărut o carte frumoasă scrisă de doamna (cercetătoare specialistă în Brâncuși) Doina Lemny.

Cât despre „Gymnopédii” (…sau unele dintre cele mai „tranchilizante” piese scrise pentru pian), acestea pot fi ascultate chiar aici:

 

 

Îmi imaginez cum or fi făcând ăștia trei petreceri cu specific à l’avant-garde parisienne, cu muzică, dans, arhitectură, sculptură, costume și alte chestii, la care-l invitau și pe Stravinsky, care îl chema și pe Debussy, care îi aducea și pe Ravel și Picasso. Și, bineînțeles, Duchamp trebuie să fi fost invitat. O nebunie totală.

Mi-ar fi plăcut să fiu în gașca lor de prieteni.

mânz mic